Het museum

Wat ooit met een hobby is begonnen groeide langzaam uit tot een museum. Sinds 30 juni 2002 is het militair historisch museum officieel geopend door burgemeester Neeb van de gemeente Zundert. Het museum richt zich vooral op de bevrijders van de gemeente Zundert; de Amerikaanse 104e infanteriedivisie met de bijnaam “Timberwolves”. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de aanloop naar de Tweede wereldoorlog, de meidagen van 1940 en de bezetting. Ook de veteranen uit Achtmaal worden niet vergeten.

De collectie

Het museum heeft een uitgebreide collectie van uniformen, wapens, munitie en gebruiksvoorwerpen uit de periode 1940-1945. Het streven is om zo veel mogelijk materiële en immateriële herinneringen, zoals getuigenissen en verhalen uit onze gemeente, voor ons museum te verzamelen en ten toon te stellen. Daarnaast beschikt het museum ook over een aantal voertuigen en geschut.

Bazooka anti-tank wapen

Middels diorama’s worden situaties in beeld gebracht die zich tijdens de bevrijding van de gemeente Zundert hebben voorgedaan.
De collectie en de diorama’s worden uitgebreid gedocumenteerd, zowel in de diorama’s dan wel in een gids ”rondleiding in woord en beeld”. Mocht U toch nog vragen hebben, dan kunt U ze altijd stellen aan een van de vrijwilligers.

Zie de pagina over authentieke militaire radio’s.

In het museum zijn originele items te zien welke door de veteranen zelf, of hun familie, aan het museum zijn geschonken. Dit maakt de collectie, zelfs wereldwijd gezien, uniek. Hier rects is een origineel uniform te zien van een “Timberwolf” (zie de witte wolf op zijn linkerbovenarm). Hier meer informatie over de Amerikaanse 104e infanterie divisie “Timberwolves”.

Timberwolf

Ook het verzet was erg actief in de regio. Lees het interessante verhaal over het “Pak van Achtmaal” op de pagina van de Timberwolves. Probeer de kamer van het verzet te vinden in het museum, ze hebben zich een beetje verstopt……..

In het museum zijn ook originele items te vinden uit de tijd van de mobilisatie en de invasie van Nederland. Er zijn diverse mannen uit de regio actief geweest in de zogenaamde “Peel-Raam stelling”. Een zeer belangrijke verdedigingslinie in het oosten van Brabant. Helaas hebben enkele mannen deze strijd niet overleefd.

De bevrijding van de gemeente Zundert

Wij danken U voor Uw bezoek en kijken uit naar Uw reacties!

Het Militair Historisch Museum Achtmaal heeft Uw financiële steun nodig!
U kunt ons steunen door donateur of sponsor te worden.