Maak van je bezoek een sportieve uitdaging

Luchtoorlog

De luchtoorlog is ook niet aan de gemeente Zundert voorbij gegaan. Maar liefst vijf geallieerde bommenwerpers en twee jagers kwamen in de gemeente neer. Tweeëntwintig bemanningsleden kwamen daarbij om het leven. Een aantal wist met behulp van het lokale verzet te ontsnappen. In het museum wordt ruim aandacht besteed aan de luchtoorlog maar er is meer.

Fietsroute

Het museum heeft een fietsroute ontwikkeld die voert langs alle locaties in de gemeente Zundert waar tijdens de tweede wereldoorlog een geallieerd vliegtuig is neergestort of een noodlanding heeft gemaakt. Ook zijn oorlogsgraven te bezoeken in Zundert. De route is ca. 50 km lang, maar U kunt de route ook in etappes fietsen.

De route kan indien gewenst vanaf het museum worden gestart. U kunt dan vooraf in het museum alles zien en lezen over deze luchtoorlog en het materieel zien wat in de gemeente Achtmaal van twee neergestorte bommenwerpers is achtergebleven. De fietsroute is in het museum verkrijgbaar maar U kunt de route ook downloaden via onderstaande link of door op het vliegtuig te klikken.

AVRO Lancaster

Link naar de fietsroute

Timberwolves Tracks

Ieder jaar, op de derde zondag van oktober, organiseert de stichting “Vrienden van de Timberwolves, in samenwerking met het museum, een wandeltocht. De route van de wandeltocht start bij het museum en doet onderweg verschillende locaties aan waar tijdens de bevrijding van de regio in oktober 1944 historische gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Deze gebeurtenissen worden op de routebeschrijving aangegeven en toegelicht. U kunt deelnemen tegen een kleine vergoeding, dit is inclusief koffie/thee en een bezoek aan het museum. U kunt kiezen voor een route van 10 of 20 kilometer of een fietstocht van 30 kilometer.

Zie hier een link naar de “Timberwolves tracks” op de website van de vrienden van de Timberwolves.