Je bent hier : Vliegtuig RouteBord 8

Enter Title

Rijsbergen (Tiggeltscheberg) 17 augustus 1940 Whitley MK V P4955 ZA-G

In de nacht van zaterdag 17 augustus 1940 om 03.26 uur maakte een (Armstrong Whitword) Whitley MK V een crashlanding op de Tiggeltscheberg. Het toestel behoorde tot No. 10 Squadron RAF (RAF Station Leeming Yorkshire) en maakte deel uit van een bombardementsmissie om de Carl Zeiss fabrieken in Jena aan te vallen. Het doel werd echter beter verdedigd dan in de briefing was verteld.


Bemanningsleden Halifax Mk V LK959 ZL-D waren:
Pilot F/O. William M. Nixon                               RAF    
2nd Pilot F/O. Peter G. Whitby                         RAF
Navigator W/O. Herbert W. Bradley              RAF    
Wireless Op Sgt. Allen M. Somerville             RAF    
Air Gunner Sgt. E.R. Holmes                              RAF

De Whitley werd tijdens de aanval boven het doel geraakt door FlaK waarna de linker motor er mee stopte. Desondanks werd de bomlading om 00.30 op het doel afgeworpen. Op de terugweg vloog de Whitley door het beperkte motorver-mogen nog slechts op 6000 Ft (ca. 2000m) en werd zowel boven het Ruhrgebied en ergens rond het IJsselmeer door FlaK beschoten. Een motorbrand wisten zij te blussen. Engeland zouden zij niet meer halen en besloten werd koers te zetten naar de Scheldemonding voor een noodlanding. Dit werd echter de Tiggelscheberg. De bemanning bleef ongedeerd en verschool zich in de buurt bij een boer in een schuur onder het stro. Bij een Duitse doorzoeking, waarbij door de Duitsers met bajonetten in het stro werd geprikt, werden zij niet ontdekt. De Duitsers hadden inmiddels middels pamfletten de bevolking opgeroepen de “vliegeniers” tegen beloning aan te geven. Later op de dag werd de bemanning in een bos omsingeld en gevangen genomen. De bemanning werd afgevoerd naar het doorgangskamp Dulag Luft in Oberursel bij Frankfurt vanwaar zij, na enkele dagen ondervraging, naar een definitief krijgsgevangenkamp werden verplaatst.  
De bemanningsleden bleven voor de rest van de oorlog gevangen in verschillende krijgsgevangenkampen en overleefden de oorlog. Verschillende van hen hebben een of meerdere, soms zeer avontuurlijke, ontsnappingspogingen ondernomen. De meesten van hen zijn in april 1945 bevrijd dan wel hebben zelf eigen troepen kunnen bereiken. 2nd Pilot F/O Peter Whitby bezocht de crashlocatie op 22 september 1981.  




Copyright 2012 Militair Historisch Museum Achtmaal